Eindelijk een berichtje! - Reisverslag uit Havana, Cuba van Arie en Marian - WaarBenJij.nu Eindelijk een berichtje! - Reisverslag uit Havana, Cuba van Arie en Marian - WaarBenJij.nu

Eindelijk een berichtje!

Door: Arie & Marian

Blijf op de hoogte en volg Arie en Marian

04 Januari 2014 | Cuba, Havana

Marian's verslag:

Voor de enthousiaste meelezers onder jullie hebben we slecht nieuws: het is bijna onmogelijk om aan een goed werkende computer te komen zonder een half jaar in een rij te staan voor een of ander vaag loket waar de deur zowaar stipt met sluitingstijd op slot wordt gedraaid terwijl je al die tijd hebt staan wachten. In hele luxe hotels staan af en toe computers in de lobby waar sloebers als Arie en ik geduld worden.
Maar als we vaker en meer hadden kunnen schrijven zou het weer een bijzonder reisverslag worden, denk ik. Het gaat goed, de fiets is weer heel overgekomen en doet zeer goed dienst. Vanaf het vliegveld een stuk gefietst richting Havana, toen wilden we verder met de bus maar die was vol dus gingen we maar een taxi huren, zo’n oude Amerikaan die echt van ellende in elkaar zakte. Fiets achterop het rek en karren mar. Onderweg honderduit geluld met de chauffeur wat niet altijd gemakkelijk was want ik moets de deur vasthouden zodat-ie er niet uit viel en de motor maakte een ontzettende herrie, de motor kwam dwars door de carrosserie heen.
Cubanen praten graag en veel over de politieke toestand. Zo ook Leonel, de chauffeur. Veel klagen over het dure leven maar als je doorvraagt zijn ze wel gecharmeerd van Fidel Castro, dat zeker maar nu vinden ze het leven te duur geworden. Ze zien de toeristen die maar van alles kunnen kopen en zij niet. Gisteren bijvoorbeeld waren Arie en ik een tijdje op zoek naar een bank waar we geld konden halen om overal mee te kunnen betalen maar dat viel niet mee. We kwamen in dure lobbies van hotels terecht en we hadden nog wel een stapeltje Cubaanse pesos, het geld dat de Cubanen hebben maar dat niet geaccepteerd wordt in dat soort hotels. Met die flappen konden we dus niks, en we voelden ons een beetje als de Cuabanen : Je hebt wel geld maar je kunt niet eens een lekkere mojito kopen, je kunt er allleen maar naar kijken! Ja, dat valt ze dus steeds zwaarder, het voelt oneerlijk. Maar nogmaals: Over Castro geen kwaad woord (ja, behalve dan dat-ie geld op Franse banken heeft staan, vertrouwde iemand me toe).
Politiek, politiek. Ze zijn er vol van. Ik kan m’n socialistische hart ophalen, ‘t is wel zeer inspirerend moet ik zegen. Ik merk geen angst om te praten over politie. Af en toe gaan ze wat zachter en op samenzweerderige toon praten maar dat zijn vooral de Castro-aanhangers. Zoals Miguel, de eigenaar van het Casa Particular waar we op ‘t moment logeren en die zijn zoon Ernesto (naar Che Guevara) heeft genoemd.
Verder heel veel muziek, prachtige bands in elke bar. Ze spelen de zogenaamde Cubaanse son, waar je warm van wordt. Mag ook wel, vandaag daalt de temperatuur ineens met een paar graden, ‘t was zelfs een beetje frisjes in een T-shirt.
Morgen verlaten we Havana,we gaan naar wat rustiger oorden waar we rond gaan fietsen.

Nu komt Arie:

Stoelen, brood en boxen vallen wat tegen in Cuba, de rest is super! Een half uur uit het vliegtuig en op de tandem en dan al in een goddelijke zee liggen…great!!
Onvoorstelbare stad dat Havana…..heerlijk fietsen in de oude stad en langs de kust waar dan ineens Cuba’s topband een concert blijkt te gaan geven dezelfde avond. Duizenden jongeren, iedereen swingen en dan de zee op de achtergrond en in t-shirtje….geweldig. En daarna gewoon terugfietsen naar ons “stinkbuurtje” waar we logeren en nog even een afzakkertje op straat waar iedereen staat te drinken en te roken vooral…en overal! Sorry, maar dat is toch wel heel relaxed met al die muziek in de kroegen en restaurants…alhoewel het meeste zich buiten afspeelt natuurlijk. Goddelijk dat weer, ik heb nog steeds dezelfde kleren aan als de eerste dag, Nena en Sarah…..hellup! En maar mensen kijken van allerlei soort, maar vooral auto’s natuurlijk. Ik sta soms gewoon een half uur om me heen te loeren en buurman Paul, ook Cuba is een land voor jou/jullie….jouw auto valt gewoon helemaal in het niet. En ook Cristalletjes zijn (even op mijn flesje kijken hoe je het schrijft!) heel lekkurrrrr! Ook al een sigaartje geprobeerd….opgerookt bij Hemingway voor de deur Lex….lache hoor.
Morgen gaan we de stad uit, hebben het allebei wel gezien even in de drukte, hopelijk nu de natuur in. Maar dat is maar afwachten want je weet echt niet hoe een dag verloopt.
De fiets fietst geweldig….alleen de banden een keer op wezen pompen ergens, en hij is weer populairder dan die Amerikaanse karretjes. Ben ook nog in huis bij een Cubaanse familie geweest, op 1 januari, vet feest…wat ballonnetjes gemaakt en heerlijk gedronken met vooral de meiden Hasan!! Wat zijn ze soms mooi he.
Nou welterusten allemaal en tot de volgende keer….we gaan weer genieten!!

• 04 Januari 2014 - 16:11

Frank:

Leuk om te lezen !

• 04 Januari 2014 - 18:28

Yvonne:

Ha lieve Arie en Marian,
    Dat is weer genieten! Wat een avontuur weer. Heel wat anders als Vietnam. Cuba staat ook nog op mijn lijstje. Heel veel plezier, doe voorzichtig en vooral veel lol maken. Liefs Yvonne

• 04 Januari 2014 - 19:21

Rini Kleijn:

nou, dat verslag is weer snel de zee uit! Leuk hoor, benieuwd naar de foto's hoor!! Hebben ze geen leuke winkels voor een mooi nieuw gekleurd pak voor je Arie, voor een paar flappen?
    Geniet ze!

• 05 Januari 2014 - 17:15

Hasan:

Leuk om wat van jullie te lezen en verder geniet ervan. Arie gedrag je een beetje he met al die Cubaanse schoonheden.
    Gr, A & H

• 06 Januari 2014 - 12:56

Frans En Janet:

Nou jullie genieten er al weer van zo te horen,nog heel veel plezier op de tandem,groetjes van de birkjes

• 06 Januari 2014 - 19:20

Thea:

Geweldig !!!!!!!!!!!!

• 07 Januari 2014 - 22:27

Corrie :

Leuk om te lezen, veel plezier

• 08 Januari 2014 - 10:33

Thea Tersteeg :

hoi hoe is het nu met jullie ,lekker weer daar ?????
    Hier is het nog niet zo koud ,van af maandag kans op sneeuw
    Heel veel plezier hoor ,
    Gr uit IJsselstein x

• 10 Januari 2014 - 11:39

Sjannie:

Hay lief broertje en schone zus,
    Zijn de Cubanen ook gecharmeerd van de broer van Castro???(naam kwijt)
    Fijn om jullie verslag te lezen. Nu weten wij zeker dat we eind dit jaar naar Cuba gaan.
    Benieuwd of jullie de rustige plekjes al gevonden hebben.
    Blijf genieten..... een beter begin van dit jaar is niet denkbaar.
    Liefs Sjannie (ook namens Pierre)

• 10 Januari 2014 - 12:08

Anneke:

hee luitjes,

geweldig is Cuba he, maar bepaalde zaken zijn echt lastig zoals het geld.
    ik heb er genoten, maar het is een andere wereld en mijn beeld hoe het hier aan toe gaat wel veranderd.
    ik vind Fidel een dief van zijn burgers, sorry dat mensen nog honger lijden en half het eiland moeten afreizen voor wat rijst. Ze hebben buurtcommunies om zo elkaar te helpen, dat zou ook wat voor Nederland zijn.
    Geweldig he die oude karren met z'n vieren op de achterbank en de deur vasthouden anders val je eruit.
    het dat je als toerist mag meerijden is een hele eer, ze nemen je eigenlijk niet mee.
    Veel plezier daar!!
    kus Anneke

• 10 Januari 2014 - 19:25

Willem:

Hoi Marian/Arie,
    We herkennen jullie verhalen over Havana en dat doet weer goed. Jawel, in de rest van het land zal je nog meer "gebreken" tegen komen, maar that's live there. Geniet vooral van het relaxte leven en hun muziek!
    Veel plezier de komende weken! Willem/Marga

• 12 Januari 2014 - 21:23

Jos En Ati:

Lieve Arie en Marian,
    leuk om te lezen, genieten jullie er maar lekker van
    XXX ons

• 15 Januari 2014 - 01:40

Oniz:

En toen was het stil! ;-)

• 15 Januari 2014 - 11:43

Ilse Van Der Eijk:

Hoi lieve Marian en Arie,
    Super om jullie wederom te volgen. Veel plezier daar, maar dat gaat wel weer lukken zo te lezen.
    Geniet ervan de komende tijd!